تعطیلی ۴۰۰ معدن شن و ماسه در خراسان رضوی دلایل اعتراض خریداران پژو پارس ایران خودرو چه بود؟ ماجرای افزایش حق مسکن ۱۴۰۳ کارگران چه بود؟ | معاون وزیر کار مُنکر شد اخبار فروش حواله خوردو جانبازان تکذیب شد قیمت توافقی با دلار ترجیحی | کالا‌ها با دلار چند تومانی وارد می‌شوند؟ یک کیلو گوشت مرغ، چند؟ (۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) رئیس اتاق بازرگانی ایران: ایران دهمین تولیدکننده بزرگ موادمعدنی دنیاست خرید کدام نوع طلا برای سرمایه‌گذاری بهتر است؟ رئیس اتاق مشترک ایران و افغانستان: نمایشگاه اکسپو فرصتی برای امیدبخشی به بخش خصوصی در ایران است فروشندگان پرقدرت در صحنه بورس امروز ظاهر شدند + عکس (۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) محکومیت هزار میلیارد ریالی برای عرضه خارج‌ازشبکه گندم در خراسان‌رضوی واردات ۱.۸ میلیارد دلار طلا برای رفع تعهد ارزی در سال گذشته اولویت اختصاص ارز به صنایع داخلی اعلام شد ریزش قیمت دلار به کانال ۵۰ هزار تومان (۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) برنامه جلسات اتاق بازرگانی ایران در نمایشگاه ایران اکسپو ۲۰۲۴ قیمت طلا و سکه در بازار امروز مشهد (۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) | ادامه ریزش قیمت در بازار تکلیف جدی دولت به وزرا؛ نرخ رشد اقتصادی هر دستگاه در سال ۱۴۰۳ هدف‌گذاری شد ایران‌خودرو قیمت جدید هایما S۷ را اعلام کرد (۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) دلار ارزان شد، کالا نه | شهرآرا علت کاهش‌نیافتن قیمت اقلام را پس از فروکش‌کردن تلاطم‌های ارزی بررسی می‌کند نبود کارگر ماهر دلیل افزایش حوادث ناشی از کار
سرخط خبرها

حاجی بابایی: ارز نیمایی قانونی نیست| کسری بودجه ۵۰۰ هزار میلیاردی واقعیت ندارد

  • کد خبر: ۱۲۳۸۴۸
  • ۱۰ شهريور ۱۴۰۱ - ۲۳:۲۸
حاجی بابایی: ارز نیمایی قانونی نیست| کسری بودجه ۵۰۰ هزار میلیاردی واقعیت ندارد
رئیس کمیسیون برنامه و بودجه اعلام کرد: در بودجه ۱۴۰۱ ارز ۴۲۰۰ برای دولت حذف شد و دولت هم حق برداشت دلار از بانک مرکزی را نداشت. بانک مرکزی هم باید از بازار آزاد دلار می‌خرید. تنها یک ارز در بودجه در نظر گرفته شده که آن ارز‌ای تی اس است. ارز نیمایی قانونی نیست و سامانه آن هم قانونی نیست برای این مساله جلسات زیادی برگزار شده است.

به گزارش شهرآرانیوز؛ حمیدرضا حاجی بابایی، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی  عصر امروز ۱۰ شهریور ماه در نشستی با فعالان بخش خصوصی که در اتاق بازرگانی مشهد برگزار شد، اظهار کرد: رییس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی گفت: کسری ۵۰۰ هزار میلیارد تومانی بودجه واقعیت ندارد و برخی اعداد و ارقامی که مطرح می شود، خیلی مستند نیست.

وی افزود: در بودجه ۱۴۰۱ ارز ۴۲۰۰ برای دولت حذف شد و دولت هم حق برداشت دلار از بانک مرکزی را نداشت. بانک مرکزی هم باید از بازار آزاد دلار می‌خرید. تنها یک ارز در بودجه در نظر گرفته شده که آن ارز ای تی اس است. ارز نیمایی قانونی نیست و سامانه آن هم قانونی نیست برای این مساله جلسات زیادی برگزار شده است.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی بیان کرد: به نظر بنده سیاست‌های برنامه هفتم‌ توسعه انقلابی در اقتصاد کشور ایجاد خواهد کرد. بر اساس این سیاست‌ها اصلاح ساختار بودجه را می‌خواهیم انجام دهیم. قیمت فروش نفت، قیمت دلار و .. همه بر درآمدهای نفتی و سهم ان برای بودجه تاثیر گذار است. پیش‌بینی ما این است آنچه در بودجه سال جاری در نظر گرفته شده است، محقق شود. میزان 530 هزار میلیارد تومان درآمد مالیاتی بر اساس گزارش‌ها تحقق خواهد یافت.

 محدود کردن واردات خوب یا بد؟

سیدمحمدرضا میرتاج الدینی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: همه تلاش ما در مجلس برای گسترش عدالت است. اتاق بازرگانی پارلمان بخش خصوصی است.  توسعه منطقه ای باید در هر استان برنامه‌ریزی شود. بخش خصوصی برای توسعه منطقه ای باید برنامه بنویسد. اتاق بازرگانی می‌تواند در این زمینه برای توسعه منطقه‌ای کمک کند. سوال من این است که اگرچه اتاق بازرگانی و ما نیز حامی صادرات هستیم اما چطور می‌توان جلوی واردات را گرفت؟ اگر جلوی این گرفته شود کالاهای کیفی در داخل کشور کم شده و قیمت‌ها افزایش پیدا می‌کند. الان بیش از یک دهه است جلوی واردات خودرو گرفته شده است ایا کیفیت خودروی داخلی بالا رفته است؟ اگرچه صنعت قطعه سازی در ایران بسیار جایگاه خوبی دارد اما خودروسازی ضعیف است. اگر خودرویی به کشور وارد در سال‌های اول مونتاژ صورت می‌گیرد اما در سال‌های بعد تولید قطعات بیشتر و بهتر می‌شود.

کشور وابسته به نفت در تحریم سرپا نمی‌ماند

در ادامه مهرداد گودرزوند چگینی، نایب رئیس اول کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی اظهار کرد:  ۵ سال قبل از انقلاب اسلامی سازمان ملل بر برخی از کشورها از جمله ایران به منظور سرمایه گذاری در این کشورها تحقیق کرد. در آخرین جمع بندی به این نتیجه رسید که در کشور کره جنوبی زمینه فرهنگ کار مهیا است و نتیجه آن را امروز می‌بینیم‌ که آن‌ها سهم بازار بالایی در دنیا دارند. متاسفانه نتوانسیم فرهنگ کار را ارتقا دهیم. از کشوری که ۷۳ سال است به نفت وابسته است نباید انتظار داشته باشیم که در تحریم ها بتواند سرپا بماند وقتی اقتصاد تمام اضلاعش به نفت وابست است.

وی افزود: بحث کیفیت در کشور ما حل نمی‌شود مگر اینکه رقابت ایجاد شود. اگرچه کشور ما قبل از کره جنوبی وارد حوزه مونتاژ شده است اما صنعت خودروی آنها از کشور ما جلوتر است. یکی از موضوعات اساسی کشور بحث اصلاح قانون برنامه و بودجه که مربوط به ۵۱ سال پیش است.

 

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->